Pomáhame ľuďom bez domova a rodinám v núdzi
Zbierka núdznym
Šatstvo/obuv: LEN PÁNSKE (v použiteľnom a čistom stave)
Prikrývky: spacáky, stany, celty, karimatky, deky.
Hygienické potreby: sprchové gély, pracie prášky, zubné pasty, kefky, šampóny, mydlá, žiletky a pod.
Pre chorobu je možné veci odovzdať len po telef. dohovore, kde sa dohodneme na čase prevzatia zbierky na tel. č. 0905 484 675. Prosíme veci opraté, funkčné zipsy a našité gombíky. Obuv prosíme tiež čistú. Všetkým darcom ďakujeme!
Termíny varenia a výdaja teplého jedla ľuďom bez domova
Aktuálne termíny služieb na výdaj stravy a varenie polievky nájdete v tabuľke s rozpisom služieb. Počas zimných mesiacov vydávame stravu trikrát týždenne v utorky a štvrtky o 19:30 hod. a sobotu o 17:00 hod. Ak sa chcete prihlásiť do služby alebo zapojiť do pomoci núdznym, kontaktujte prosím koordinátora Vojtecha Odrašku telefonicky na 0948 363 520 alebo mailom vojtech.odraska(zavináč)krestaniavmeste.sk
Hľadáme dobrovoľníkov
Ak sa chcete zapojiť do pomoci ľuďom bez domova, určite uvítame vašu praktickú pomoc pri výdaji polievky a nápojov ľuďom v núdzi. Služba v teréne je veľmi potrebná. V prípade, že sa „necítite“ na pomoc v teréne, uvítame aj vašu pomoc z domu, uvarením 25 l chutnej polievky. Viac info o možnosti zapojiť sa na t.č.
0948 363 520 alebo vojtech.odraska(zavináč)krestaniavmeste.sk Ďakujeme!
Naše projekty pomoci núdznym sa v roku 2024 realizujú za pomoci:
Výdajňa potravín Manna
Naším cieľom je poskytnúť pomoc ľuďom v núdzi formou poskytovania potravín a hygienických potrieb a pomôcť im zvládnuť stav núdze tak, aby neprišli o bývanie a mali poskytnuté základné životné potreby.
Zároveň im chceme pomôcť dostať sa z ich núdze pomocou poradenstva (sociálneho, finančného, pracovného) a mohli tak žiť bez nutnosti externej pomoci.
Viac info nájdete na stránke výdajne potravín Manna.
Otvorené:
PO: 17:00 – 18:30 HOD.
STR: 17:00 – 18:30 HOD.
Adresa výdajne: Ambroseho 6 (vchod z boku domu), Bratislava – Petržalka.
Aj ty sa môžeš stať našim dobrovoľníkom alebo podporiť službu núdznym ľuďom.
Svoje dary môžete poukázať na číslo účtu združenia:
IBAN: SK94 1100 0000 0026 6725 0007
alebo použite tento QR kód. Postup pri platbe QR kódom:
1. Otvorte bankovú appku v mobile
2. Pri platbe len nascanujte QR kód
3. Skontrolujte sumu daru, resp. si ju upravte a potvrďte
Dary použijeme na pokračovanie našej služby ľuďom bez domova a núdznym rodinám, ktorým pomáhame cez výdajňu potravín.
Ďakujeme!
Ako začala pomoc ľuďom bez domova?
Pomoc ľuďom bez domova v Bratislave vznikla na stretnutiach pastorov platformy Kresťania v meste (KVM) a Evanjelickej aliancie v roku 2006, kedy bola veľmi tuhá a mrazivá zima, ktorá žiaľ zobrala život devätnástim ľuďom bez domova. V tomto období v Bratislave ešte neexistovala tzv. nízkoprahová nocľaháreň, kde by mohli v noci prespať aj ľudia pod vplyvom alkoholu. Na stretnutie pastorov bola pozvaná Sandra Tordová z o.z. Proti prúdu (Nota Bene) a dohodli sme sa, že budeme spoločne vonku na ulici vydávať stravu ľuďom bez domova. Najmä Tomáš Kriška, kazateľ BJB Viera, išiel osobným príkladom v tejto náročnej službe a navrhoval poskytnúť budovu BJB na Súľovskej pre pomoc núdznym. Neskôr mesto otvorilo nocľaháreň DePaul a Marek Krajčí, t. č. riaditeľ platformy KVM, začal organizovať pravidelné výdaje stravy spolu s duchovnými a vedúcimi spoločenstiev, kým sa nevytvoril stabilný tím dobrovoľníkov, ktorí varili a vydávali polievku spolu s terénnymi pracovníkmi o.z. Proti Prúdu, neskôr s o.z. Vagus.
Nakoľko združenie Vagus postupne rozbehlo iné svoje projekty, od septembra 2015 prevzala zabezpečenie celého výdaja stravy a varenia polievok platforma Kresťania v meste. V súčasnosti službu varenia a výdaja stravy realizujeme s pomocou tímu cca 150 dobrovoľníkov, podporovateľov a prispievateľov. Okrem výdaja stravy robíme zbierky šatstva, prikrývok a ďalších potrebných vecí, pomáhame pri vybavovaní dokladov a dávok, poskytujeme poradenstvo, pomoc pri hľadaní ubytovania a zamestnania ai.
Chcete sa stať súčasťou praktickej pomoci núdznym ľuďom? Môžete sa zapojiť do nasledovných aktivít: varenie polievok, prevoz a výdaj stravy, preberanie a triedenie šatstva, upratovanie skladových priestorov ai. Pomoc núdznym môžete podporiť aj finančne alebo modlitebne. Budeme radi, ak nás v prípade záujmu kontaktujete.
Ako pomáhame ?
CELOROČNÁ SLUŽBA VARENIA POLIEVKY A VÝDAJA STRAVY
Ako prebieha celoročná služba varenia a výdaja stravy? Naši dobrovoľníci varia 30 litrov výdatnej polievky a pripravujú 30 litrov nápojov, ktoré v letnom období vydávajú 2-krát týždenne a v zimnom období 3-krát týždenne. Na jeden výdaj chodí cca 50 – 100 ľudí bez domova. Do tejto služby je zapojených cca 150 dobrovoľníkov z rôznych kresťanských spoločenstiev, z ktorých niektorí varia polievku, iní zabezpečujú prevoz a výdaj stravy, ďalší zabezpečujú zbierky šatstva atď. Ročne navaríme približne 4.000 litrov výdatnej polievky a vydáme viac ako 10.000 porcií teplej stravy.
Varenie polievky: Dobrovoľníci z vlastných prostriedkov varia 30 litrov hustej, výdatnej polievky, ktorú je potrebné mať pripravenú na 19:00 hod. v dohodnutý deň, kedy prídu ďalší dobrovoľníci a prelejú polievku do varnice, ktorú donesú so sebou. Polievka sa varí v utorky, štvrtky a počas chladných mesiacov (zvyčajne od októbra do marca) aj soboty. Hrnce na varenie si dobrovoľníci zabezpečujú sami, príp. ich vieme zapožičať. Jedlo pripravujú kresťanské rodiny a jednotlivci z vlastných rodinných rozpočtov, resp. im cirkvi a občianske združenia prispievajú na nákup potravín.
Výdaj stravy: Na jeden výdaj stravy je potrebný tím aspoň 4 dobrovoľníkov. Výdaj môžu robiť iba osoby staršie ako 18 rokov. Dobrovoľníci musia mať k dispozícii vlastné auto na prevoz stravy. Výdaj prebieha tak, že v určený čas je potrebné vyzdvihnúť várnicu a ďalšie potrebné veci na výdaj na Ambroseho ul. a ísť pre pečivo. Potom je potrebné vyzdvihnúť polievku na adrese, kde ju navarili ďalší dobrovoľníci a preliať ju do várnice. Následne sa ide na miesto výdaja, kde sa strava vydáva ľuďom bez domova. Po výdaji je potrebné umyť a vrátiť varnicu. Jedna kompletná služba výdaja trvá v daný deň cca 4 hodiny.
Ak máte záujem o viac informácií alebo by ste sa radi do pomoci ľuďom bez domova zapojili, kontaktujte nás.
Výdajová štatistika:
- na utorkových a štvrtkových výdajov prebieha okrem výdaja aj ošetrovanie klientov, ktoré zabezpečuje o.z. Equita.
- Neustálu službu zbierok šatstva a drogérie zabezpečuje už dlhý čas Sylvia Vaniherová, ktorá slúži aj sociálnym poradenstvom a starostlivosťou o klientov.
- Na službe výdaja stravy pravidelne a dlhodobo spolupracujeme s: Mestskou políciou, ktorá zabezpečuje dozor a dohliada na poriadok. V krízovom čase aj aktívne pomáha pri usmerňovaní klientov. S Mestom Bratislava, sociálnym oddelením, ktoré zabezpečuje distribúciu ochranných pomôcok a koordinuje a spája činnosť organizácii slúžiacich ľuďom bez domova zabezpečovaním pravidelných stretnutí či telefonátov. Equita o.z., ktoré zabezpečuje ošetrovanie klientov, Terno Petržalka pri odbere pečiva, ovocia, zeleniny a iných potravín. Firma Rajo je pravidelným darcom jogurtov a cottage cheese, firma Mondelez zase pravidelným darcom obľúbených čokolád. Obchody Tesco nám dávajú potraviny, ktoré vyradia.
- Taktiež sme našim dobrovoľníkom zabezpečili zaujímavé online kurzy a školenia, ktoré im otvoria obzory v ich dobrovoľníckej práci.
- Individuálna sociálna pomoc: Sylvia V. a Vojto O. naďalej navštevujú, pomáhajú a učia dobrým návykom rodinu Z. a M. R., bývalými ľuďmi bez domova, ktorým sa narodili dvojičky.
Počas roku pomáhali ešte niekoľkým ľuďom, ktorým sme pomohli dostať sa z ulice a naštartovať nový život.
Cena primátora Hlavného mesta Bratislava
MUDr. Marek Krajčí, t. č. výkonný riaditeľ platformy KRESŤANIA V MESTE, si prevzal najvyššie samosprávne ocenenie, Cenu primátora Hlavného mesta SR Bratislavy za rok 2014 Za nezištnú a účinnú pomoc ľuďom v núdzi prostredníctvom charitatívnych a dobrovoľníckych aktivít v Bratislave i za hranicami mesta. Prestížne ocenenie – Cenu primátora Hlavného mesta Bratislava udeľuje primátor mesta každoročne 4 až 6 laureátom, ktorých mu na ocenenie odporučí odborná komisia. Ocenení laureáti získajú bronzovú sošku Rytiera Rolanda, ochrancu mestských práv a výsad. Ide o najvyššie samosprávne ocenenie pre Bratislavčanov, ktorí sa významným spôsobom zaslúžili o občiansky, kultúrny, spoločenský či športový rozvoj hlavného mesta a spoločnosti.